Älgen,Anna och Hyndaien

Tänk vad en älg är stor. Häromdagen när vi körde från Jäderfors, kom det en stor älgtjur fram ur skogsbrynet och ville över vägen. Vi var fem stycken i bilen, som kördes av sambon. Som tur är!

Magnus är faktiskt den enda människa som jag känner mig säker att åka bil med. Till 99%!

Vi åkte väl sådär i nittio kilometer i timmen. Tjuren kom från vänster, uppifrån en kulle och skulle över vägen. Den ser att vår bil kommer så den viker av och försöker bege sig innåt i skogen igen, utan att lyckas, så det blir en övergång.

Vi saktar ner farten rejält, till saken är att det i bilen finns två jägare som faktiskt jagar i det område dit älgen är på väg. De vill ju se och studera eventuellt byte. De uppskattar ganska snabbt att det är en fyrtaggare och en kapital tjur. Alltså ett fint djur som förmodligen får leva många år till.

              

Men förstå om jag hade kommit där ensam i min lilla bil.
Jag har inte det bästa mörkerseendet och hade förmodligen blivit så skärrad att jag skapat en jäkla oreda på Järbovägen vill jag lova.
En älgtjur är faktiskt vårt största hjortdjur med en levande vikt på ca 500kg. Över lilla Hyndaien, över mig och......
Nä jag ska verkligen se till att köra mer förnuftigt hedanefter. Hålla hastigheten och undvika mörkret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0